REDlog
08
12
2015

Най-важните витамини и минерали

От @dmin 0

Както споменах в предишната статия „Витамините – основи на живота и здравето“ , днес ще ви запозная по- подробно с най- важните витамини, макро- и микроминерали , от които зависи правилното функциониране на вашия организъм. Един правилно подреден и добре съставен хранителен режим ще осигури на тялото ви точно тези най-важни витамини и минерали , с които ще ви запозная по- надолу !

Витамин А

  •  Витамин А е мастноразтворим витамин. Това всъщност означава, че тялото ни го съхранява в мастната тъкан. То преобразува много вещества, известни като каротеноиди, във витамин А.
  •  Организмът ни се нуждае от витамин А, за да поддържа здравето на очите, на имунната система и на червените кръвни телца, както и за да регулира възпроизводството на гените.
  •  Дефицитът на витамин А може да доведе до слепота, податливост на инфекциозни заболявания и да предизвика дефекти на плода при бременните.
  •  Препоръчителната доза витамин А за жените е 700 mcg (микрограма) на ден, а за мъжете – 900 mcg.

Витамини от група В

  •  Днес познаваме 8 витамина, които съставят т.нар. В-комплекс: В1 – тиамин , В2 – рибофлавин ,В3 – ниацин ,В5 – пантотеновакиселина ,В6 – пиридоксин , В7 – биотин , В9 – фолиева киселина и В12 – кобаламин . Въпреки че при откриването им те са били назовавани с номера, днес повечето са по-популярни с имената си.
  •  Витамините от група В помагат на тялото да разгражда храните и да използва по-ефикасно енергията. Много от тях, включително витамин В12, подпомагат и формирането на здрави червени кръвни телца.

Витамин С

  •  Витамин С, популярен най-вече с една от формите му – аскорбинова киселина, е водноразтворим витамин. Положителна черта на водноразтворимите витамини е, че предозирането при тях е много трудно, макар и възможно. Това на практика означава, че при наличие на излишно количество, то се изхвърля от тялото при отделянето на вода.
  •  Витамин С помага за производството на колаген – протеин, намиращ се в кожата, съединителната тъкан и костите. Заради тази своя функция той помага на тялото да възстановява тъканите и да заздравява раните.
  •  Витамин С действа като антиоксидант – тип вещества, които защитават клетките от увредите, причинявани от негативно заредените частици в тялото.
  •  Препоръчително е възрастните да приемат по 75 до 90 мг витамин С на ден. Това може да става само чрез външен източник – храна или хранителна добавка, защото човешкият организъм не е способен да синтезира витамин С.
  •  При дефицит на този витамин това води до скорбут – заболяване, характеризиращо се със слабост и анемия.

Витамин D

  •  Тялото ни си набавя витамин D чрез храните като мляко и зърнени закуски, но може и да го синтезира. Излагането на ултравиолетовите слънчеви лъчи води до превръщането на про-витамин D във витамин D.
  •  Макар че организмът складира витамин D и го третира като мастноразтворим, може да възникне дефицит.
  •  Витамин D помага за абсорбирането на калция в тялото, регулира растежа на клетките, поддържа имунната система и намалява възпаленията. Поради връзката между витамин D и калция, дефицитът на този витамин се характеризира с отслабване на костите.

Витамин К

  •  Витамин К – друг мастноразтворимвитамин играе важна роля за кръвосъсирването. Макар че се случва рядко, дефицитът на витамин К може да предизвика прекомерно кървене. Витамин К помага и на костите да усвояват ефективно калция.
  •  Тъй като по-високите нива на витамин К допринасят за по-голяма плътност на костите, дефицитът може да доведе до остеопороза.

Витамин Е

  •  Витамин Е, който се намира в най-големи количества в ядките, семената и зеленчуковите масла, е антиоксидант, който играе важна роля за функционирането на имунната система. Дефицитът на витамин Е се отразява на нервната система и отслабва имунитета.
  •  Ако приемаме препоръчителната дневна доза от 15 мг, това, според най-новите изследвания, ще ни помогне да намалим риска от сърдечносъдови заболявания, рак, очни заболявания и Алцхаймер.

Макроминерали

От всички 21 важни за човека минерали, тялото ни има нужда само 7 от тях да са в количество над 100 грама. Именно това ги класифицира като макроминерали. Те включват калций, хлор, натрий, калий, фосфор, магнезий и сяра.

  •  Тялото използва някои от тези минерали за изграждането на здрави кости – включително калция, магнезия и фосфора.
  •  Други, като натрия и калия, служат за електролити в тялото, което значи, че помагат за пренасянето на електрическите импулси между невроните.
  •  Хлорът помага за производството на храносмилателни сокове и за пречистването на кръвта от отпадни продукти.

Микроминерали

От останалите 14 минерала тялото има нужда в количества по-малки от 100 мг. Затова и те са групирани като микроминерали. Независимо от това, че те са в значително по-малки количества отколкото макроминералите , те имат също много важна роля за работоспособността на организма ! В тази група са хром, цинк, манган,мед, желязо, флуор, кобалт, калай, йод, селен, ванадий, никел, молибден и бор.

  •  Микроминералите изпълняват различни функции в организма ни като производство на протеини, транспортиране на кислород, стимулиране на растежа и възстановяване на увредените клетки.

Александър Карагьозов

Етикети на публикацията
Свързани публикации
Коментар
0

Отговори на