REDlog
16
02
2016

Какво представляват белтъчините?

От @dmin 0

Какво представляват белтъчините?
Белтъчините (или както други ги познават под синонима им – протеини) са основната съставна част на всички клетки и тъкани на организма. Знаете, тъкани образуват органите, а те от своя страна системите. Следователно, спокойно можем да заключим, че белтъчините са основната структурна единица. Поради тяхната значимост, още преди време Берцелиус ги нарича протеини, от латинската дума proteus, което означава – първи, стоя начело.
Мускулната ни тъкан, кръвта – това са структури, които са изградени от над 97% протеини. Протеините са изградени от аминокиселини. В зависимост от това, колко броя аминокиселини се съдържат в една структура на белтъка, протеините биват прости и сложни. От диетична гледна точка, протеините се делят и на бързи и бавни.
Как се усвояват белтъчините?
За разлика от въглехидратите, белтъчините се усвояват в стомаха и червата под действието на храносмилателни ензими. Там те се разграждат до съставящите ги аминокиселини. От стомаха и червата, тези аминокиселини стигат до клетките, в които наново се образуват протеинови молекули, но този път, за да се обезпечат нуждите на организма. В нашият случай, за да се изгради мускулна тъкан, за да се възстанови мускулното влакно и за да се развиваме, като индивиди. Колкото по-добре и балансирано се храним, визирам честотата и подбора на храната (качествена и диетична такава), толкова по-добре се усвояват поетите чрез храната белтъчини. Например, далеч по усвояеми са белтъчините на пилешкото месо, от колкото протеините на мазните и тлъсти червени меса. Особено свинското, за което дори е доказано, че е необходима по-висока от човешката телесна температура среда, за да започне неговото разграждане, камо ли усвояване …
Какви са функциите на протеините?
Най-важната функция, заради която ежедневно трябва да набавяме достатъчно протеин това е изграждащата им роля в организма. Могат при недостиг на въглехидрати да се използват и за енергиен източник, но това е компенасаторен механизъм, за да се създаде баланс, а не дисбаланс, при липса на един от трите макронутриента.
Сред всички видове източници в природата на протеин (най-пълноценен е животинският белтък), има известни разлики в биологичната им стойност. Което означава, че за да бъдем здрави и на 100% обезпчени по най-правилният начин, трябва да наблягаме над определен набор от протеинови източници, сред няколкото основни вида. Билогичната стойност на протеините показва до известна степен какъв процент от съотвения протеинов източник (яйца, мляко, месо) ще отиде за градивни функции и цели в организма ни.
От колко белтъчини се нуждаем?
Вероятно със всеки прочетен ред в повече се убеждавате, че протеините са важни и вероятно трябва да изпълнят калориите ви за деня само те. Но не! Трябва да се намери правилната форма, което означава, да се съгласува всичко това и с останалите макронутриенти, както и да се съобрази с вашата цел.
Ако просто ще се храните за здраве и ще искате да тренирате кондиционно и за тонус, напълно достатъчни ще са ви 1 грам приети протеини за килограм телесно тегло. Или, ако тежите 100 кг, консумирайте 100 грама протеин дневно.
Ако искате да покачите теглото си, хранейки се балансирано и спортувате за мускулна маса, консумирайте по 2-2,5 грама протеин за килограм телесно тегло.
Ако искате да отслабнете и да загубите тегло от излишни мазнини, консумирайте по 3-4 грама протеин за килограм телесно тегло.

Свързани публикации
Коментар
0

Отговори на